پیش از آشنایی با نحوه کار با دستگاه هولتر قلب و چگونگی انجام آن بهتر است با تعریف دستگاه هولتر قلب آشنا شوید. دستگاه الکتروکاردیوگرام یا هولتر مانیتورینگ قلب توسط نورمن هولتر ساخته شده است و به همین دلیل به نام دستگاه هولتر قلب شناخته می‌شود، در دنیای پزشکی به راهکاری تشخیصی برای سنجش و مانیتورینگ فعالیت‌های قلب در یک بازه زمانی ۲۴ الی ۴۸ ساعته هولتر قلب گفته می‌شود. به بیان ساده‌تر با استفاده از دستگاه هولتر قلب می‌توان به بررسی سلامت قلب پرداخت. خوب است بدانید هولتر قلب برای تشخیص اختلالات هدایت الکتریکی که در یک بازه زمانی کوتاه یا موقت وجود دارند بسیار ضروری و ارزشمند است.

به‌طورکلی دستگاه‌های هولتر مانیتورینگ که برای مشکلات قلبی مورداستفاده قرار می‌گیرند به دو نوع هولتر فشارخون و هولتر قلب تقسیم می‌شوند. هولتر قلب در موارد بسیاری توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود که از جمله آن می‌توان به داشتن سرگیجه، غش‌کردن‌های بدون علت، سنکوپ و وجود نامنظمی‌هایی در ضربان قلب که در نوار قلب تشخیص داده نشده است اشاره کرد. به یاد داشته باشید که معمولاً هولتر قلب پس از بررسی ابتدایی قلب شما و گرفتن نوار قلب باهدف بررسی ریتم قلبی شما مورداستفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مقاله از سایت کلینیک قلب زاینده‌رود با ما همراه باشید تا به سؤالات متداول شما در مورد کار با دستگاه هولتر قلب پاسخ دهیم.

نصب دستگاه هولتر قلب

اگر قرار است از دستگاه هولتر قلب استفاده کنید بهتر است پیش از مراجعه به کلینیک تخصصی قلب به حمام بروید؛ زیرا پس از قرارگرفتن آن روی بدن نمی‌توان الکترودها را جدا کرد، از طرف دیگر بعد از آغاز هولتر قلب سطح سینه و اطراف آن باید خشک نگه داشته شود. زمانی که برای نصب دستگاه هولتر قلب به کلینیک تخصصی قلب مراجعه می‌کنید دستگاه هولتر قلب تحت‌نظر دکتر متخصص قلب برای شما نصب می‌شود و الکترود‌ها (سنسور‌ها) روی قفسه سینه قرار می‌گیرند و وظیفه تشخیص ضربان قلب را به عهده دارند. در مورد کار با دستگاه هولتر قلب باید بدانید که سیم‌های متصل به سنسورها به دستگاه ضبط مانیتور هولتر قلب متصل می‌شوند، اندازه این دستگاه تقریباً به‌اندازه یک دستگاه کارت‌خوان است. زمانی که دستگاه هولتر قلب نصب شد دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه پوشیدن دستگاه به شما داده می‌شود و پس از آن می‌توانید به منزل بروید و فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید. خوب است بدانید هولتر قلب یک روش بدون درد و غیرتهاجمی برای ثبت ضربان قلب طی یک الی دو روز است. در ادامه به بررسی برخی از نکات مهم در زمان کار با دستگاه هولتر قلب می‌پردازیم:

  • در تمام مدت ضبط ضربان قلب باید دستگاه را بپوشید و حتی در زمان خواب نیز نباید آن را در آوردید
  • آب می‌توانید به مانیتور هولتر قلب آسیب برساند به همین دلیل در این مدت نباید شنا کنید و یا به حمام بروید.
  • اگر در زمان کار با دستگاه هولتر قلب هر گونه نشانه یا علائمی مثل سرگیجه، درد در قفسه سینه و بی‌حالی داشتید، علائم خود را با زمان دقیق آن یادداشت کنید و به پزشک خود ارائه دهید. دانستن علائم شما در زمان استفاده از دستگاه هولتر قلب به تحلیل عملکرد ضربان قلب شما توسط پزشک متخصص کمک شایانی می‌کند
  • در زمان کار با دستگاه هولتر قلب می‌توانید اکثر فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید. البته به این نکته توجه داشته باشید که باید تمام فعالیت‌های روزانه خود را با ساعت دقیق آن یادداشت کنید. (در برخی از موارد پزشک انجام برخی از فعالیت‌ها را منع می‌کند)
  • ممکن است پزشکتان استفاده از برخی فلزات، بدلیجات و زیورآلات را در مدت‌زمان کار با دستگاه هولتر قلب برای شما ممنوع کند
  • استعمال دخانیات در مدت‌زمان کار با دستگاه هولتر قلب ممنوع است
  • در زمان استفاده از دستگاه هولتر قلب لوازمی نظیر آهن‌ربا، تلفن همراه و مایکروویو باید در فاصله زیادی از بیمار قرار بگیرند؛ زیرا نزدیکی به لوازم الکتریکی و مغناطیسی ممکن است اختلالاتی را در ثبت داده‌ها توسط دستگاه هولتر قلب ایجاد کند

علت بوق‌زدن دستگاه هولتر قلب چیست؟

زمانی که تکنسین دستگاه هولتر قلب را برای شما نصب می‌کند هولتر مانیتور سه بار بوق می‌زند و پس از آن مانیتور حدود ده دقیقه بعد یک‌بار دیگر بوق می‌زند. توجه داشته باشید که بسته به اینکه اطراف شما سروصدا زیاد باشد یا کم، ممکن است صدای این بوق را بشنوید یا اصلاً متوجه آن نشوید. علاوه بر این مانیتور هولتر یک چراغ‌سبز دارد که در مدت‌زمان نظارت در زمان‌های مختلف به طور تصادفی چشمک می‌زند. بسیاری از بیماران زمانی که در شب برای خواب آماده می‌شوند متوجه چشمک‌زدن دستگاه می‌شوند و گاهی نگرانی‌هایی برای آنها به وجود می‌آید، در مورد چشمک‌زدن دستگاه باید به شما بگوییم که این اتفاق ربطی به ریتم قلب شما ندارد و کاملاً طبیعی است.

Holter heart

هولتر قلب چگونه انجام می‌شود؟

همان‌طور که پیش‌ازاین در مورد کار با دستگاه هولتر قلب گفتیم این روش یک روش بدون درد و غیرتهاجمی است. در این روش پس از نصب دستگاه هولتر قلب پزشک از شما می‌خواهد فعالیت‌ها و علائم خورد را به طور دقیق در فرمی که به شما داده می‌شود ثبت کنید. پس از سپری‌شدن بازه ۲۴ یا ۴۸ ساعته، پزشک متخصص نتایج فعالیت‌ها و علائم  شما که در فرم یادداشت کردید را مشاهده می‌کند. اطلاعاتی که دستگاه هولتر قلب به پزشک شما می‌دهد ممکن است نشان دهد که شما بیماری قلبی دارید و یا حتی ممکن است پزشک شما برای تشخیص بهتر بیماری آزمایش‌های جدیدی را برای شما تجویز کند. به‌طورکلی اگر در زمان استفاده از دستگاه هولتر قلب شما دچار بی‌نظمی در ریتم قلبی نشده باشید پزشک نمی‌تواند بر اساس هولتر قلب بیماری شما را تشخیص دهد. 

تفاوت بین هولتر قلب و نوار قلب چیست؟

در مورد تفاوت هولتر قلب و نوار قلب در اصفهان می‌توان گفت که نوار قلب معمولی فقط قادر است که وضعیت آنی بیمار را ثبت کند این در حالی است که برخی  از انواع آریتمی  زمانی بیمار را آزار می‌دهد که در حال انجام فعالیت‌های روزانه خود است و یا حتی در زمانی که بیمار خواب است. در نقطه مقابل هولتر قلب به پزشک متخصص این امکان را می‌دهد که روند فعالیت قلبی بیمار را در طی یک دوره زمانی مشخص تحت‌نظر بگیرد. خوب است بدانید دستگاه هولتر قلب امکان تشخیص بیماری‌هایی نظیر دیس‌ریتمی لحظه‌ای، فلوتر دهلیزی و انواع آریتمی حاد را دارد. در ادامه به سه نکته کلیدی در مورد دستگاه هولتر قلب می‌پردازیم:

  • این تست به بیمار می‌گوید که باید به درمان با همان داروهای قبل ادامه دهد یا پزشک متخصص باید دوز دارو را تغییر دهد
  • دستگاه هولتر قلب بهترین راه تشخیص ضربان نامنظم، بدون درد و ناشناخته قلب بیمار می‌باشد
  • زمانی که بیمار درد قفسه سینه، تپش شدید قلب و سایر علائم قلبی را داشته باشد  پزشک برای شما هولتر قلب را تجویز می‌کند.

 قیمت دستگاه هولتر قلب

دستگاه هولتر قلب جزو تجهیزات پزشکی گران‌قیمت به شمار می‌رود و بیمار نیز تنها برای چند روز به این دستگاه نیاز دارد به همین دلیل خرید هولتر قلب مقرون‌به‌صرفه نیست و بسیاری از بیمارستان‌ها و کلینیک‌های قلب بستری را فراهم کردند که بیماران بتوانند این دستگاه را اجاره کنند. برای اجاره‌کردن این دستگاه باید فرم مربوطه را پر کنید و به همراه‌کارت شناسایی خود به بیمارستان یا کلینیک تحویل دهید. پس از به‌اتمام‌رسیدن بازه زمانی کار با دستگاه هولتر قلب باید این دستگاه را به بیمارستان تحویل دهید و کارت شناسایی خود را تحویل بگیرید؛ بنابراین شما می‌توانید تنها با پرداخت مبلغی منصفانه از این دستگاه استفاده کنید.

کار با هولتر قلب

کلام آخر

در این مقاله از کلینیک قلب زاینده‌رود اصفهان به دستگاه هولتر قلب و نحوه کار با دستگاه هولتر قلب پرداختیم. همان‌طور که گفتیم دستگاه هولتر قلب وسیله‌ای است که با استفاده از آن فعالیت قلب برای مدت طولانی ثبت می‌شود این دستگاه گاهی با نام الکتروکاردیوگرافی آمبولانس نیز شناخته می‌شود. خوب است بدانید سیگنال‌هایی (حتی سیگنال‌هایی که بسیار ضعیف هستند) که به‌وسیله قلب تولید می‌شود توسط هولتر شناسایی شده و ضبط می‌شود. به‌عنوان نکته آخر در مورد کار با دستگاه هولتر قلب باید بدانید که در زمان پوشیدن دستگاه هولتر قلب هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند. البته بعضی افراد ممکن است در محلی که الکترودها قرار می‌گیرند دچار ناراحتی یا تحریک پوستی شوند. کلینیک قلب زاینده‌رود اصفهان با بهترین متخصصان و دستگاه‌های بروز دنیا آماده انجام تمامی خدمات مرتبط به قلب نظیر هولتر، تست ورزش، اکو قلب در اصفهان، نوار قلب، بازتوانی قلبی و تست تیلت است.

نوشتن دیدگاه