اولین سؤالی که در مورد تست تیلت قلب ایجاد می‌شود این است که تست تیلت چیست برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم که تست تیلت قلب یا تست سنکوپ قلب به‌نوعی آزمایش گفته می‌شود که برای تشخیص بیماری پاتس یا سنکوپ مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این آزمایش زاویه تختی که بیمار روی آن دراز کشیده به حالت عمودی در‌ می‌آید و در مرحله بعد میزان خونی که به قلب و مغز می‌رسد مورد بررسی قرار می‌گیرد. به دلیل نحوه انجام آزمایش تست تیلت قلب به آن تست تخت شیب یا  Tillt table test نیز می‌گویند. پس از انجام این تست اگر جواب تست تیلت قلب مثبت باشد بیمار باید تحت درمان قرار بگیرد تا خطر جدی او را تهدید نکند. در ادامه این مقاله از سایت کلینیک تخصصی قلب زاینده‌ رود اصفهان همراه ما باشید تا به این سؤال که تست تیلت چیست و چگونه انجام می‌شود پاسخ دهیم.

 

تست تیلت قلب چیست؟

در توضیح این سؤال که تست تیلت چیست باید بگوییم که در برخی موارد بیمارانی که به اورژانس آورده می‌شوند علائمی نظیر ازدست‌دادن کوتاه‌مدت هوشیاری و یا غش‌کردن دارند که در اصطلاح پزشکی به آن سنکوپ یا پاتس می‌گویند. سنکوپ یک حالت نیمه بیهوشی ملایم‌تر از شوک است که در  هنگام رخ‌دادن آن بیمار در مدت کوتاهی از اطراف خود بی‌خبر است، به عبارت ساده‌تر در این مدت خون‌ کافی به مغز بیمار نمی‌رسد. درصورتی‌که بیمار علائم یاد شده را داشته باشد از او تست تیلت قلب گرفته می‌شود. برخی از علل ایجاد سنکوپ به شرح زیر است:

  • سکته قلبی که در آن قسمتی از قلب آسیب می‌بیند
  • فیبرز و اسکار که باعث آریتمی کرونر می‌شود. علاوه بر این فیبرز یکی از علل سنکوپ است که می‌تواند آریتمی‌های خطرناکی را ایجاد کند و حتی منجر به مرگ بیمار شود
  • بیماری‌های بسیار خطرناک نظیر آریتمی قلبی

تست تیلت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام تست تیلت ابتدا بیمار روی تختی که مجهز به کمربند و تجهیزات ایمنی است دراز می‌کشد. سپس یک راه وریدی از دست بیمار به کمک بانول گرفته می‌شود تا در مراحل بعدی اگر نیاز بود دارو به خون او تزریق شود. در مرحله بعد علائم حیاتی بیمار مثل ضربان قلب و فشار‌خون توسط پزشک بررسی می‌شود. زمانی که شرایط بیمار در حالت نرمال خود قرار گرفت پزشک تخت را در حالت زاویه ۷۰ درجه قرار می‌دهد و وضعیت بیمار را تحت‌نظر می‌گیرد تا ببیند در زاویه ۷۰ درجه چه اتفاقی برای بیمار می‌افتد. همان‌طور که کاملاً واضح است با بالا آمدن زاویه تخت تغییراتی در فشارخون و ضربان قلب بیمار ایجاد می‌شود که لازم است بررسی و ثبت گردد. این حالات ممکن است باعث شوند که بیمار دچار سنکوپ شود یا هوشیاری خود را از دست بدهد. اگر بیمار در این شرایط دچار سنکوپ و عدم هوشیاری نشود معمولاً با کمک داروهای مختلف این حالت در بیمار ایجاد می‌شود. این داروها اختلالات همودینامیک و جریان خون را تشدید می‌کند و باعث به‌وجودآمدن سنکوپ می‌شوند.

در این صورت پزشک می‌تواند واکنش بیمار نسبت به سنکوپ را بررسی کند. در مرحله آخر تست تیلت قلب تخت به حالت عادی خود بازمی‌گردد و پزشک به مدت ده دقیقه ضربان قلب و فشار‌خون بیمار را چک می‌کند. خوب است بدانید زمانی که زاویه تغییر می‌کند خون به سیاهرگ می‌رود و در پاها جمع می‌شود و به دنبال آن حجم خون در حال گردش در بدن نیز کاهش پیدا می‌کند. انقباضات قلب فردی که به بیماری سنکوپ گازوواگال مبتلا است در این حالت از حد معمول بیشتر می‌شود و باعث تحریک واگ‌ها می‌شود. تحریک واگ منجر‌ به کاهش ضربان قلب و فشارخون و به دنبال آن سنکوپ می‌شود. این در حالی است که کاهش حجم خون در گردش برای فرد سالم مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 

انجام تست تسلت در اصفهان

در چه مواردی به تست تیلت قلب نیاز است؟

حالا که می‌دانید تست تیلت چیست می‌خواهیم به مواردی بپردازیم که باعث می‌شود پزشک متخصص انجام تست تیلت قلب را به بیمار توصیه کند. همان‌طور که پیش‌ازاین در قسمت تست تیلت چیست گفتیم تست تیلت قلب شبیه‌سازی حالت سنکوپ برای افرادی است که سابقه ازدست‌دادن هوشیاری به طور موقت یا سنکوپ را داشته باشند. در زمان انجام تست تیلت بیمار به‌صورت هدف‌دار دچار سنکوپ می‌شود و هوشیاری خود را به‌صورت موقت از دست می‌دهد. انجام این فرایند به پزشک کمک می‌کند تا واکنش بدن بیمار را به تغییرات ناشی از سنکوپ بررسی کند. در ادامه به مواردی که در آنها انجام تست تیلت قلب نیاز است می‌پردازیم:

  • افرادی که طپش قلب همراه با تغییر وضعیت بدن دارند
  • افرادی که سابقه غش‌وضعف یا سنکوپ دارند
  • افرادی که سرگیجه نامشخص با احتمال مشکلات قلبی دارند

 

تست تیلت چه چیزی را نشان می‌دهد؟

همان‌طور که میدانید پزشک تست تیلت را برای بررسی فشارخون و ضربان قلب بیماری تجویز می‌کند که دچار حمله قلبی شده باشد یا هوشیاری خود را ازدست‌داده باشد. انجام تست تیلت قلب به پزشک کمک می‌کند تا علت بروز حمله یا سنکوپ را تشخیص دهد. آیا سنکوپ اتفاق می‌افتد، زمانی که سنکوپ اتفاق می‌افتد چه ویژگی‌هایی دارد، پس از وقوع سنکوپ وضعیت بیمار چگونه به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد، شدت ضربان قلب و فشار، خون در زمان وقوع سنکوپ چگونه است و ضربان قلب پس از وقوع سنکوپ چگونه به حالت عادی خود بازمی‌گردد مواردی هستند که در نتیجه تست تیلت تأثیر زیادی دارند.

پاسخ این سؤالات به پزشک مربوطه کمک می‌کند تا در صورت یافتن علت دقیق سنکوپ یا حمله با استفاده از تست تیلت قلب یک برنامه درمانی دقیق و کارآمد را برای بیمار تنظیم کند. به این نکته توجه داشته باشید که گاهی ممکن است شرح‌حال بیمار نشان‌دهنده سنکوپ شایع یا سنکوپ وازوواگال باشد؛ اما تست تیلت قلب پاسخ نرمال بدهد که به این حالت منفی کاذب گفته می‌شود. در ادامه به بررسی نتایجی که تحت‌نظر گرفتن فشارخون و ضربان قلب بیمار حین انجام تست تیلت قلب در اختیار ما قرار می‌دهد می‌پردازیم:

  • در حالت cardionihibitory کاهش ضربان قلب اتفاق می‌افتد
  • در حالت vasodepressor افت فشارخون اتفاق می‌افتد
  • در حالت Max کاهش ضربان قلب و افت فشار‌خون اتفاق می‌افتد
  • در حالت نرمال کاهش ضربان قلب و افت فشار‌خون اتفاق نمی‌افتد

اقدامات قبل از تست تیلت چیست؟

اقدامات قبل از انجام تست تیلت به شرح زیر است:

  • روزی که برای انجام تست تیلت قلب به کلینیک مراجعه می‌کنید حتماً با یک همراه مراجعه کنید
  • آقایان باید موهای سینه خود را بتراشند
  • لباس راحتی که جلوی آن دکمه داشته باشد و آستین آن گشاد باشد بپوشید از پوشیدن زیرپوش خودداری کنید
  • ۶ الی ۵ ساعت قبل از انجام تست ناشتا باشید
  • بیمارانی که دیابت دارند باید غذای سبک مصرف کنند
  • درصورتی‌که پیس مکر (باطری) دارید مدارک آن را به همراه داشته باشید
  • از ۱ الی ۲ روز قبل از انجام تست تیلت داروهایی نظیر میدودرین، رانولازین، نیتروکانتین، منونیترال، دیلتیازم، دیگوکسین و متورال را مصرف نکنید و سایر داروها را طبق دستور پزشک معالج مصرف کنید
  • برگه درخواست انجام تست تیلت قلب و دفترچه بیمه یا کارت ملی خود را به همراه داشته باشید
  • مقداری مایعات شیرین برای بعد از اتمام تست تیلت قلب به همراه داشته باشید
  • رأس ساعت تعیین شده برای انجام تست تیلت به کلینیک مراجعه کنید

 

تست تیلت چقدر طول می‌کشد؟

معمولاً انجام تست تیلت حدوداً یک ساعت طول می‌کشد. البته این زمان حدودی است و ممکن است کوتاه‌تر نیز شود. برای انجام تست تیلت قلب بیمار حدود ۲۰ دقیقه در حالت آماده‌سازی و استراحت قرار می‌گیرد. فاز اولیه تست تیلت و زمان تزریق دارو نیز هر کدام ۲۰ دقیقه طول می‌کشند. به این نکته توجه داشته باشید که اگر پیش از رسیدن به فاز تزریق دارو  بیمار دچار اختلالات ضربان قلب و فشارخون شود و یا هوشیاری خود را از دست بدهد، انجام تست تیلت زمان کمتری به طول می‌انجامد.

 

خطرات تست تیلت چیست؟

در این قسمت از مقاله قصد داریم به این سؤال که خطرات تست تیلت چیست پاسخ دهیم. تست تیلت قلب یک تست بی‌خطر است؛ اما ممکن است بیمار بعد از انجام این تست دچار علائمی نظیر حالت تهوع، ضعف و بی‌حالی و احساس نیاز به استراحت و درازکشیدن شود. البته این علائم موقتی هستند و بعد از گذشت مدت‌زمان کوتاهی برطرف می‌شوند. خوب است بدانید بعد از انجام تست تیلت قلب بیمار چند ساعت تحت‌نظر خواهد بود و فشارخون و ضربان قلب او چک خواهد شد.

 

کلینیک زاینده‌ رود؛ مرکز انجام تست تیلت قلب اصفهان

بروز بیماری‌هایی نظیر بیماری قلبی نگرانی‌های زیادی را برای بیمار و خانواده او ایجاد می‌کند. ما در کلینیک تخصصی قلب زاینده‌ رود اصفهان با کادر مجرب و باتجربه خود همراه شما هستیم تا در این مسیر دشوار شما را یاری کنیم پس نگران نباشید. کلیه خدمات مربوط به قلب نظیر تست ورزش، نوار قلب  در اصفهان، تست تیلت، درمان بیماری‌های وریدی، آنژیوگرافی، بازتوانی قلبی و هولتر در این مرکز تحت‌نظر پزشکان متخصص و مجرب به‌منظور درمان بیماران و بازگشت آنها به کانون قلب خانواده انجام می‌شود.

 

مراحل انجام تست تیلت - کلینیک زاینده رود

کلام آخر

تست تیلت چیست، تست تیلت چگونه انجام می‌شود، اقدامات قبل از تست تیلت چیست، در چه مواردی به تست تیلت نیاز است و تست تیلت قلب چقدر طول می‌کشد همگی سؤالاتی بودند که در این مقاله از سایت کلینیک تخصصی قلب زاینده‌رود اصفهان به آنها پرداختیم. همان‌طور که پیش‌ازاین در پاسخ به سؤال تست تیلت چیست گفتیم تست تیلت در تشخیص اختلالات خون‌رسانی به مغز به پزشک کمک شایانی می‌کند. در زمان انجام تست تیلت قلب پزشک یا مشاور قلب در اصفهان به طور کاملاً کنترل شده شرایطی شبیه به عدم هوشیاری یا سنکوپ را در بیمار ایجاد می‌کند تا عملکرد قلب بیمار را بررسی کند.

نوشتن دیدگاه