تست ورزش در اصفهان یکی از متداول‌ترین و رایج‌ترین نوع تست‌‌های پیشنهادی پزشکان متخصص قلب و عروق برای تشخیص وجود یا عدم وجود بیماری قلبی و عروقی در بیمار است.
در تست ورزش که معمولاً با نام تست استرس هم شناخته می‌شود میزان توان قلب برای انجام فعالیت‌های مختلف فیزیکی سنجیده می‌شود.
در انجام این تست قبل، بعد و در حین زمانی که فرد روی تردمیل یا دوچرخه ثابت به انجام فعالیت ورزشی مشغول است پزشک متخصص فشارخون فرد بیمار، میزان تنفس و همچنین ضربان قلب او را اندازه‌گیری می‌کند و همچنین به بررسی و ثبت نوار قلب بیمار می‌پردازد.
در حالت عادی تست ورزش برای کمک به پزشک متخصص در تشخیص انواع خاصی از بیماری‌های مربوط به قلب و عروق و همچنین تعیین نوع و میزان ورزش مناسب برای افرادی که به بیماری‌های قلبی و عروقی دچار هستند کمک می‌کند.

تست ورزش در اصفهان

تست ورزش چه چیز را نشان می‌دهد؟


درصورتی که به شما پیشنهاد انجام تست ورزش قلب داده شده حتما کنجکاو هستید که بدانید این تست دقیقا چه چیزی را نشان می‌دهد و برای تشخیص کدام نوع بیماری‌ها قابل استفاده است.
با انجام تست ورزش در اصفهان پزشک معالج شما می‌تواند متوجه شود که در زمان‌هایی که شما فعالیت بدنی شدید انجام می‌دهید قلب شما چگونه عمل می‌کند و آیا مشکلی در فعالیت‌های عادی قلب به چشم می‌خورد یا نه.

زمانی که شروع به انجام فعالیت‌های ورزشی می‌کنید و فعالیت بدنی خود را افزایش می‌دهید فعالیت قلب شما هم بیشتر می‌شود و عملیات قلب سرعت بیشتری به خود می‌گیرند و قلب با سرعت بیشتری خون را پمپاژ می‌کند. درنتیجه خون با سرعت بیشتری به نقاط مختلف بدن می‌رسد که این خود موجب افزایش اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها می‌شود.

علت درخواست پزشک از شما برای انجام تست ورزش در اصفهان این است که در زمان‌هایی که قلب مشغول انجام فعالیت شدید است تشخیص بعضی از انواع بیماری‌های قلبی راحت‌تر از حالت عادی و آرامش قلب است، معمولا در حالت استراحت بسیاری از مشکلات قلبی خود را بروز نمی‌دهند.
پزشک شما با بستن دستبند اندازه‌گیری فشار خون و نوار قلب برای شما از شما می‌خواهد روی تردمیل حرکت کنید و سپس با بررسی نتیجه حاصل از دستگاه می‌تواند به بررسی و تشخیص وجود یا عدم وجود مشکل درمورد بیماری‌های خاص بپردازد.


موارد مورد توجه پزشک در تست ورزش قلب


تشخیص عادی یا غیرعادی و مشکل‌دار بودن ضربان قلب و فشارخون، بررسی چگونگی تنفس و...
به‌طورکلی هدف اصلی پزشک بررسی بیماری‌های خاص مربوط به قلب و بررسی وضعیت درمان و تاثیر درمان در بهبودی یا عدم بهبودی است که باعث می‌شود پس از نتیجه‌گیری نوع درمان را عوض کند یا همان شیوه درمانی را ادامه دهد.


درصد خطای تست ورزش چقدر است؟


مهم‌ترین کار هنگام تصمیم‌گیری برای انجام تست ورزش این است که به این نکته مهم توجه داشته باشید که لازم است برای انجام تست ورزش در اصفهان حتما به سراغ یک فرد متخصص بروید.
انجام یک تست ورزش خوب، مناسب و قابل اعتماد فقط به کمک یک پزشک متخصص قلب و عروق قابل انجام است؛ چرا که فقط آن‌ها هستند که می‌توانند با بررسی نتیجه آزمایش به‌درستی آن و وجود یا عدم وجود بیماری‌های مختلف مربوط به قلب پی ببرند.

به‌طورکلی پس از انجام تست ورزش در اصفهان می‌توانید شاهد سه نتیجه باشید که عبارت‌اند از: مثبت بودن تست ورزش، منفی بودن تست و بی‌نتیجه بودن تست ورزش بیمار.
در صورت مشاهده هرکدام از نتایج مثبت یا منفی تست قلب پزشک متخصص قلب و عروق تست‌های تکمیلی دیگری برای شما تجویز می‌کند تا از درستی نتیجه آزمایش اطمینان پیدا کند.
اما در صورت مشاهده حالتی که تست بی‌نتیجه است پزشک از شما می‌خواهد که دوباره تست ورزش قلب را تکرار کنید؛ چراکه احتمالا این بی‌نتیجه بودن آزمایش ناشی از ایجاد خطا در انجام تست ورزشی است و نمی‌تواند به معنی سالم و بی مشکل بودن قلب در نظر گرفته شود.
به‌طورکلی درخواست برای انجام تست ورزش در اصفهان و سایر شهرهای ایران امری بسیار متداول و شناخته شده است.
طبق بررسی‌های انجام شده نتیجه تست حدود ۷۳ تا ۹۰ درصد از افرادی که در کشور تست ورزش انجام می‌دهند مثبت بوده است که البته باید به این نکته اشاره کرد که همیشه نمی‌توان به نتیجه تست اعتماد کرد چرا که احتمال وجود خطا در نتیجه تست وجود دارد.
از طرفی حدود ۳۷ تا ۵۵ درصد افرادی که این تست را انجام داده‌اند نیز با نتیجه منفی آزمایش مواجه شده‌اند.

با وجود چکاپ‌ها و بررسی‌های نهایی انجام شده این نتیجه به‌دست‌آمده که انجام تست ورزش در اصفهان و سایر قسمت‌های ایران درصد خطای بسیار کمی دارد درنتیجه با انجام این تست پزشک متخصص شما به‌راحتی می‌تواند مشکلات قلبی و عروقی شما را تشخیص دهد و به ایجاد راه‌حل مناسب برای درمان بیماری شما بپردازد.


تفسیر تست ورزش قلب


پس از انجام تست ورزش قلب نتیجه آزمایش شما سه حالت خواهد داشت که پزشک با بررسی موارد موجود به تفسیر نتیجه آزمایش می‌پردازد و مشخص می‌کند که آیا شما به درمان احتیاج دارید یا خیر.
در ادامه به تفسیر و بررسی نتایج حاصله از تست ورزش می‌پردازیم:
منفی بودن تست ورزش قلب
یکی از حالات نتایج تست ورزش منفی بودن نتیجه است که مواجه‌شدن با این نتیجه به این معنا خواهد بود که خطر انسداد عروق قلبی در شما بسیار کم و پایین است.
با مواجه‌شدن با این نتیجه خیالتان از بابت سلامت قلب خود راحت می‌شود و نیاز به انجام آزمایش تکمیلی نخواهید داشت مگر این‌که پزشک متخصص قلب و عروق بخواهد پیشنهاد انجام آزمایش‌های بعدی را بدهد.

دکتر متخصص فلب در کلینیک زاینده رود

نامشخص بودن نتیجه تست ورزش قلب


یکی دیگر از حالات نتیجه تست ورزش قلب در اصفهان بی‌نتیجه بودن آزمایش است که در این حالت الکتروکاردیوگرام نمی‌تواند اطلاعات لازم و قابل قبولی را در اختیار پزشک متخصص شما قرار دهد تا بتواند به‌طورقطع از سلامت یا عدم سلامت وضعیت قلب شما مطمئن شود.
در این حالت به‌احتمال زیاد پزشک برای تشخیص نتیجه درست تست‌های دیگری را به شما توصیه می‌کند.


مثبت‌بودن تست ورزش قلب


حالت سوم نتایج تست ورزش مثبت بودن تست ورزش قلب است که این حالت به معنی امکان بالای وجود یک بیماری قلبی و عروقی در شما است.
در صورت مشاهده این نتیجه به احتمال زیاد پزشک متخصص قلب و عروق از شما می‌خواهد آزمایش‌های متفاوت و بیشتری انجام دهید تا به طور یقین به نوع بیماری قلبی شما پی ببرد و درنتیجه بتواند به‌درستی برای درمان اقدام کند.
البته گاهی مشاهده نتیجه مثبت در انجام تست ورزش در اصفهان می‌تواند ناشی از واکنش بیش از حد بدن در زمان انجام تست ورزش باشد که به آن نتیجه مثبت کاذب گفته می‌شود به همین دلیل انجام آزمایشات تکمیلی مهم و ضروری است.

تست ورزش برای چه کسانی است؟

مواجه‌شدن با حالاتی مثل احساس تنگی نفس یا ایجاد درد در قسمت قفسه سینه می‌تواند به علت وجود یک نوع بیماری قلبی و عروقی در شما باشد به همین دلیل ضروری است که در صورت مشاهده هرکدام از این حالت‌ها سریعا به یک پزشک متخصص بیماری قلبی و عروقی مراجعه کنید تا تحت یک برنامه درمانی منظم و مطمئن قرار بگیرید.
پزشک متخصص شما برای این‌که بتواند یک تشخیص دقیق و مطمئن از بیماری شما داشته باشد به شما پیشنهاد انجام تست ورزش را می‌دهد تا بتواند وضعیت و عملکرد قلب شما را در شرایط قبل و بعد از انجام فعالیت‌های شدید و همچنین در حین انجام فعالیت بررسی کند؛ زیرا در حالت فعالیت‌های شدید قلبی نواقص و بیماری‌های قلبی آشکارتر می‌شوند.

 

برای انجام تست ورزش در اصفهان پزشک از شما می‌خواهد ضربان قلب خود را با انجام ورزش روی تردمیل یا دوچرخه ثابت بالا ببرید و پس از بررسی نتایج حاصل از آزمایش علت وجود بیماری را تشخیص می‌دهد و نسبت به درمان مناسب اقدام می‌کند. البته گاهی علاوه بر انجام تست ورزش قلب در اصفهان تست‌ها جایگزین یا تست‌ها تشخیصی دیگری نیز از شما گرفته می‌شود.
انجام دقیق تست ورزش قلب به‌ویژه برای افراد دارای سن زیاد، افرادی دچار اضافه‌وزن و چاقی و افراد دارای کلسترول بالا نسبت به سایر افراد ضروری‌تر است.

 

علت ضرورت تست ورزش برای این افراد این است که موارد گفته شده خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را تا حد زیادی افزایش می‌دهند. علاوه بر مواردی که گفته شد حالات دیگری نیز وجود دارد که نشان‌دهنده ضرورت انجام تست ورزش خواهد بود. این موارد عبارت‌اند از: آریتمی قلبی که به معنای نامنظم و غیرطبیعی بودن ضربان قلب است، برای بررسی روند درمان و تشخیص میزان تاثیرگذاری یا عدم تاثیر روش طی شده برای درمان،ريال بررسی وضعیت قلب پس از عمل جراحی و... 

  • تست ورزش قلب در کلینیک تخصصی زاینده رود

جمع‌بندی


در این مقاله در رابطه با تست ورزش در اصفهان و علت انجام این تست بحث کردیم.
این تست که به نام‌های متفاوتی از جمله تست استرس، تست تردمیل و همچنین تست نوار متحرک نیز شناخته می‌شود نحوه و شدت فعالیت قلب در زمان فعالیت‌های شدید بدنی مثل ورزش را مشخص می‌کند.
بررسی نتایج حاصل از تست ورزش به پزشک در تشخیص بیماری و وضعیت سلامت بیمار کمک بزرگی می‌کند.

نوشتن دیدگاه