حرکات ورزشی مناسب برای درمان پاهای پرانتزی

پاهای پرانتزی یکی از ناهنجاری هایی است که می توان آن را در برخی از کودکان مشاهده کرد. در این عارضه قوس پاها به بیرون است. در این مشکل زانوهای فردی که در حالت ایستاده قرار دارد دارای شکلی قوس مانند و پرانتزی می شوند. در تشخیص اولیه این بیماری کودکان 1 تا 2 ساله در بهترین حالت درمان قرار خواهند گرفت. هر چه این عارضه را زودتر بتوان مورد درمان قرار داد نتیجه بخشی درمان بیشتر خواهد بود. بعد از گذشت زمان و با رشد فرد درمان این عارضه سخت تر انجام خواهد گرفت زیرا در این حالت استخون ها شکل می گیرند. در هر حال پاهای پرانتزی را نمی توان یک عارضه همیشگی دانست بلکه می توان با استفاده از جراحی و یا روش های دیگر میزان این عارضه را تا حد بسیار کاهش داد.

دلایل ایجاد پاهای پرانتزی

این عارضه در دوران کودکی و به دلایل متفاوتی می تواند ایجاد شود. شاید بتوان اصلی ترین برای ایجاد پاهای پرانتزی را رشد غیر طبیعی استخوان دانست. در دیگر دلایل ایجاد زانوی پرانتزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری blount: این بیماری اغلب در کودکان و نوجوانان اتفاق می افتد. این بیماری را می توان نوعی اختلال در رشد طبیعی استخوت ها دانست. در این اختلال رشد استخوان درشت نی در بخش فوقانی ساق پا رشد طبیعی نخواهد داشت.
  • نرمی استخوان: برای داشتن استخوان هایی سالم، قوی و محکم باید از کلسیم و ویتامین D به اندازه کافی استفاده نمود . در صورتی که بدن فرد با کمبود این دو مواجه شود دچار نرمی استخوان خواهد شد. این عارضه در کشور هایی که دچار فقر غذایی هستند شایع است.
  • مشکلات ژنتیکی: در برخی از مواقع افراد به صورت ژنتیکی دارای عارضه پاهای پرانتی خواهد شد.

دلایل ایجاد پاهای پرانتزی

با چه ورزش هایی پاهای پرانتزی را درمان کنیم

برخی از تمرین های ورزشی می توانند تاثیر بسزایی در درمان و بهبود زانوهای پرانتزی داشته باشند مثل:

  • تمرین حلقه همسترینگ: در این تمرین پشت صندلی قرار بگیرید. وزن بدن را روی یک پا قرار داده و پای دیگر را بلند کند. پاشنه پا را تا حدی بلند کنید که زاویه 90 درجه تشکیل دهید. تمرین را 5 ثانیه نگه دارید و چند بار در روز آن را انجام دهید.
  • قوز کردن پا: بایستید و وزن خود را روی یکی از پاهای خود قرار دهید. زانوی پای دیگر را خم کنید و انگشتان پا را به سمت پشت سر کش بدهید. این ورزش را به اندازه دلخواه و در نوبت های 5 ثانیه ای انجام دهید.
  • تمرینات ساق پا: تمرینات ساق پا تاثیر بسیاری در بهبود وضعیت پرانتزی پاها خواهد داشت. برای این منظور از یک بلوک چوبی که مخصوص این حرکات است استفاده کنید. نوک انگشتان خود را روی بلوک و پاشنه را روی زمین قرار دهید با استفاده از ماهیچه ساق خود را روی نوک انگشتان خود بکشید. این حرکات را 10 ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی پاشنه های خود را روی زمین قرار دهید. این ورزش را و بار در روز صبخ بعد از بیدار شدن و شب قبل از خوابیدن انجام دهید. دفعات بیشتر این ورزش می تواند به سرعت بهبود کمک کند.
نوشتن دیدگاه