وظیفه رگ های عروق کرونری چیست

سرخرگ هایی که به صورت تاجی هستند از سرخرگ های اصلی بدن بوده و خون را از بطن چپ قلب خارج می کنند. سرخرگ های کرونری از آئورت نشات می گیرند در نتیجه اکسیژن بسیاری دریافت می کنند. مسیر حرکت این رگ ها به صورت دایره ای بوده و از سطح قلب به سمت پشت آن حرکت کرده و به هم وصل می شوند. زمانی که پزشکان برای اولین بار رگ های کرونری را دیدند آن ها را به تاج تشبیه کردند به همین دلیل با این نام شناخته شدند.

وظیفه رگ های عروق کرونری

یکی از رگ های کرونری سرخرگ چپ است که خون رسانی به بطن چپ را انجام می دهد و در مقابل بطن چپ وظیفه دارد خون را به تمام قسمت های بدن پمپ کند، با توجه به فعالیتی که دارد نسبت به بطن راست دارای عضلات بیشتری است به همین جهت رگ کرونری راست اصولا کوچک تر است و وظیفه آن خون رسانی به قسمت زیری قلب و بطن راست می باشد سپس بطن راست خون را به ریه ها پمپ می کند. در واقع رگ های کرونری همانند دیگر رگ های بدن هستند و تنها تفاوت آن ها زمانی است که در حالت استراحت قلب (بین ضربان ها) خون در این رگ ها جریان دارد.

قلب یکی از اعضاء خستگی ناپذیر بدن می باشد که کار آن پمپاژ خون به سراسر بدن و ذخیره اکسیژن می باشد که کار رگ های کرونری حمل خون دارای اکسیژن است، از اولین رگ هایی که از قلب خارج می شود رگ کرونری آئورت است که از بطن چپ خارج شده و خون را به تمام بدن می رساند یعنی اصلی ترین سرخرگ بدن می باشد که منشعب شده و کار خون رسانی را انجام می دهد.
در کل دو رگ کرونر چپ و راست وجود دارد که وظیفه هر دو آن ها خون رسانی می باشد، در واقع این سرخرگ ها تمام قلب را فرا گرفته اند که به شاخه های کوچک تر تقسیم می شود و به اعماق عضله قلب رفته و به آن اکسیژن رسانی می کند با توجه به نوع عملکرد آن می توان دریافت که دیواره داخلی رگ های کرونر صاف و انعطاف پذیر است تا بتواند خون را راحت به جریان دربیاورد، گاهی به دلیل باقی ماندن چربی ها و رسوبات چربی که پلاک نام دارند این سرخرگ ها باریک می شوند و سپس باعث سکته قلبی می شوند.

وظایف رگ های عروق کرونری

بیماری های رگ های عروق کرونری

بیماری هایی که ممکن است از آسیب به این شریان ها به وجود بیاید می توان به آترواسکلروز اشاره کرد که در این بیماری رگ های کرونری در اثر جمع شدن پلاکت ها در رگ باعث تنگ و باریک شدن آن ها شده و مواد غذایی و اکسیژن کافی به قلب نمی رسد در نتیجه سبب سکته قلبی می شود، این بیماری از اصلی ترین عامل مرگ و میر در اکثر کشورها می باشد. از علائم بیماری های مربوط به کرونر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد در قفسه سینه به صورت فشار، درد، بی حسی و سوزش
  • تنگی نفس
  • سریع شدن ضربان قلب
  • حالت تهوع

در صورتی که رگ های کرونری بسیار تنگ شوند و دیگر خون اکسیژن دار به قلب نرسد، قلب دچار کمبود اکسیژن می شود و حالتی به نام ایسکمی به وجود می آید که اگر پس از 10 دقیقه بیمار با استراحت و دارو به حالت اولیه برگردد یا تسکین یابد یعنی از آنژین پایدار رنج می برد.

نوشتن دیدگاه