درمان بیماری قلبی با ورزش

همانطور که می دانید ورزش سبب ورزیدگی و سلامت بدن می شود و اهمیت دادن به آن سبب تضمین سلامتی فرد خواهد شد، ورزش مداوم و منظم باعث می شود ماهیچه های قلب قوی، فشار خون و سطح کلسترول تنظیم شود. ورزش کردن سبب می شود بدون درد در قفسه سینه به انواع فعالیت بپردازید، گذشته بر این باور بودند که افراد دارای بیماری قلبی نباید به صورت شدید ورزش کنند و این کار ممکن است برای آن ها خطرناک باشد اما امروزه با توجه به تحقیقاتی که در این مورد شده به این نتیجه رسیدند که هر چه فرد شدیدتر ورزش کند، برای قلب فایده بیشتری دارد و ماهیچه های آن را بیشتر قوی می کند.

رابطه ورزش با بیماری قلبی

برخی از تمرین های ورزشی هرچند کوتاه و در حد 15 دقیقه ای می توانند به اندازه دوی ماراتن برای قلب فرد مفید باشد. پیاده روی یکی از ورزش های مفید و کاربردی برای جلوگیری از بیماری های قلبی است به گفته محققان و پزشکان سالانه 150 بیمار دیابتی در اثر بیماری قلبی از بین می روند اما آن ها معتقد هستند اگر هر فرد دیابتی 2 ساعت در هفته پیاده روی کند می تواند از این روند جلوگیری کند. طبق گفته برخی از پزشکان قلب و عروق ورزش کردن سبب می شود رگ های خونی گشاد شده و خون به صورت آزادانه تر حرکت کند. به طور کلی افرادی که در هفته بتوانند 5 کیلومتر پیاده روی کنند، حداقل تا 10% از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کنند، این پیاده روی شامل راه رفتن، گلف بازی کردن و قدم زدن در چمن های حیاط است و جزو ورزش های ملایم به حساب می آیند که برای قلب و سلامتی بسیار مفید هستند.
طبق یک سری گزارشات ورزش منظم یعنی 30-60 دقیقه در روز می تواند قند خون و فشار خون را کاهش دهد و به بدن در جذب کلسترول خوب کمک کند همچنین پروتئین هایی که سبب انعقاد خون می شوند را کم می کند. افرادی که در طول زندگی به صورت منظم ورزش می کنند نسبت به افراد بی تحرک 60% کمتر به بیماری های قلبی مبتلا می شوند و افرادی که بالای 40 سال هستند و شروع به ورزش می کنند نسبت به افرادی که در زندگی فعالیتی نداشته اند 55% کمتر دچار بیماری های قلبی عروقی می شوند. ورزش های هوازی اگر به مدت طولانی انجام شود می تواند برای شش ها و قلب مفید باشد زیرا سبب می شود قلب راحت تر از اکسیژن استفاده کند و خون جریان بیشتری در بدن داشته باشد، برای نتیجه گیری بیشتر بهتر است هر بار فعالیتتان را از سری قبل بیشتر کنید اما مراقب باشید که در حد توانتان ورزش کنید، ورزش های هوازی ملایم شامل پیاده روی، شنا، دوی آهسته و دوچرخه سواری می باشد. بهتر است قبل از ورزش 5 دقیقه حرکت های کششی انجام داده تا ماهیچه های قلب آماده شوند و پس از تمام شدن ورزش بدن را سرد کنید به این صورت که همان حرکات کششی اولیه را با سرعت کمتر انجام دهید، بین ورزش استراحت کنید تا کمتر خسته شوید و علائم قلب درد نداشته باشد.
تمرین هایی که با وزنه انجام می شوند را ورزش استقامتی می گویند که به تقویت و کارکرکرد بهتر ماهیچه ها کمک می کنند اما به این نکته باید توجه کرد که ورزش های استقامتی به اندازه ورزش های هوازی برای قلب مفید نیستند.

رابطه ورزش با بیماری قلبی

عوارض احتمالی ورزش برای بیماران قلبی

مراقب باشید که ورزش زیاد به قلبتان فشار نیاورد زیرا در این صورت ممکن است علائم زیر نمایان شوند:

• درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • ضربان نامنظم قلب

اگر این علائم خیلی شدید بود از ورزش کردن دست کشیده و به پزشک مراجعه نمایید.  برای ویریت توسط بهترین دکتر قلب اصفهان می توانید به کلینیک قلب زاینده رود مراجعه کنید.

نوشتن دیدگاه