آنژیوگرافی قلب از طریق دست

در برخی مواقع وجود علائمی همچون درد در قفسه سینه و تنگی نفس هشداری برای وجود مشکل قلبی هستند. در این مواقع برای بررسی بیشتر این علائم و به دست آوردن اطلاعات در مورد مشکل اصلی لازم است به پزشک مراجعه شود.
آنژیوگرافی قلب یکی از روش های برطرف کردن مشکل قلبی در علم پزشکی به شمار می آید. این روش می تواند به شکل هایی انجام شود، که آنژیوگرافی از طریق دست از بهترین روش ها و همچنین آسان ترین آنها است که بیشتر مواقع از روش های انتخابی پزشکان برای انجام آنژیوگرافی محسوب می شود. در صورت نیاز به ویزیت توسط پزشک قلب و یا انجام آنژیوگرافی دارید می توانید به بهترین دکتر آنژیوگرافی اصفهان در کلینیک زاینده رود مراجعه کنید.

آنژیوگرافی قلب از طریق دست چگونه است؟

آنژیوگرافی قلب از طریق دست می تواند از دو دست بیمار انجام شود که در برخی مواقع پزشکان دلایلی برای انجام این روش مدنظر دارند.

قبل از تصمیم گیری برای انجام آنژیوگرافی از طریق دست بیمار باید با پزشک خود در این باره مشورت کند زیرا ممکن است قبل از انجام این عمل لازم باشد تا بیمار مصرف برخی داروها را متوقف کند.
بیمار برای انجام این روش لازم است در بیمارستان بستری شود تا برای انجام این عمل آماده شود. قبل از انجام آنژیوگرافی از طریق دست، یک مسکن توسط پزشکان به بیمار تزریق می شود و سپس پزشک معالج بی حسی را روی مچ دست شما اعمال می کند تا دردهای ناشی از انجام این عمل به حداقل برسد. برای کاهش درد معمولا از داروهای خواب آور استفاده می شود البته باید توجه داشت که در برخی مواقع برای انجام این عمل لازم است تا شما هوشیاری کامل داشته باشید.
سپس پزشک لوله ای کوتاه را به شریان رادیال بیمار وارد می کند که البته داروهای مورد نیاز از طریق این لوله ی کوتاه به شریان بیمار تزریق می شوند. سپس کاتترها از طریق لوله وارد شده به شریان به سمت قلب هدایت می شوند. در مرحله بعد پزشک معالج آنژیوگرافی را از طریق دست انجام می دهد.
پس از انجام این عمل کاتتر از شریان دست خارج می شود و خونریزی توسط پزشک متوقف شده و محل ورود کاتتر باندپیچی می شود. همچنین ممکن است بعد از انجام آنژیوگرافی بیمار دچار سرگیجه بشود.

آنژیو قلب از طریق دست و مزایای آن

شریان های موجود در مچ دست به نسبت شریان های دیگر به سطح پوست نزدیک تر هستند همچنین این شریان ها از شریان های دیگرکوچکتر هستند. در نتیجه در آنژیوگرافی قلب از طریق دست احتمال اینکه در شریان های بیمارخونریزی ایجاد شود کم است و همچنین هرگونه خونریزی خارجی می تواند توسط پزشک معالج متوقف شود.
پس از آنژیوگرافی از طریق دست بیمار قادر به نوشیدن و آشامیدن است. همچنین بلافاصله بعد از انجام این عمل بیمار می تواند بنشیند و یا راه برود که این موارد از جمله مزایای این روش به شما می روند. البته بیمار پس از انجام این عمل باید چند روزی را به استراحت بپردازد و از برداشتن و جابه جا کردن وسایل سنگین خودداری کند. بیمار می تواند پس از این چند روز استراحت به روال عادی زندگی خود برگردد.
خطرات احتمالی آنژیوگرافی از طریق دست به شرح زیر است:
به طور کلی خطرات ناشی از آنژیوگرافی فلب از طریق دست کم هستند و در مواقعی نیز این عوارض و خطرات ممکن است در بیمار پیش نیایند، البته ایجاد این عوارض نیز می تواند مسبب مشکلات بزرگ تری شود که باید برای جلوگیری از آنها به متخصص قلب مراجعه کرد.

آنژیوگرافی قلب از طریق دست

ممکن است پس از انجام آنژیوگرافی قلب از طریق دست بیمار متوجه نامنظم بودن ضربان قلب خود شود، همچنین احتمال ورم کردن محل ورود کاتتر در مچ دست بیمار نیز وجود دارد.
در برخی مواقع این عمل می تواند موجب سوراخ شدن قلب و عروق کرونری شود. لخته شدن خون نیز یکی از عوارض آنژیوگرافی از طریق دست محسوب می شود که در این مواقع مراجعه به پزشک بسیار حیاتی و لازم است، زیرا لخته شدن خون می تواند موجب سکته مغزی و مشکلات دیگر شود.
البته باید توجه داشت این عوارض از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند و در هر بیمار با توجه به وضعیت جسمانی، مشکل قلبی و یا سن و سال احتمال رخ دادن این عوارض با شدت های متفاوت وجود دارد. که قبل از انجام این عمل بهتر است با پزشک معالج خود در مورد خطرات و عوارض احتمالی بعد از عمل مشورت کرده و اطلات لازم را به دست آورید.

معایب آنژیوگرافی از طریق دست

عمل آنژیوگرافی از دست در کنار مزایای زیادی که دارد، دارای یک سری ایراد هم هست. این معایب عبارتند از:

1- آسیب رساندن ماده حاجب به کلیه که البته معمولا موقتی است.

2- احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی

3- آسیب به رگ خونی که باعث خونریزی داخلی می‌شود و ممکن است برای ترمیم آسیب به جراحی بیشتری نیاز شود.

4- آسیب رسیدن به عصب دست

5- غیرطبیعی شدن ضربان قلب

6- سوراخ شدن عروق کرونری یا قلب

7- ایجاد لخته خون که ممکن است باعث سکته مغزی شود.

8- احساس برآمدگی به اندازه یک عدس در ناحیه مچ طی تا مدت‌ها

9- ایجاد واکنش آلرژیک جدی به ماده حاجب (آنافیلاکسی) که باعث سرگیجه، مشکلات تنفسی یا از دست دادن هوشیاری می‌شود.

10- به دلیل قطر کم رگ‌های مچ دست نسبت به رگ‌های کشاله ران، احتمال اسپاسم رگ وجود دارد.

بدون شک انجام این عمل سخت ‌تر از آنژیوگرافی فمورال است. به همین علت، هر کلینیک آنژیوگرافی در اصفهان، اینکار را انجام نمی‌دهد.

به خاطر محدودیتی که در استفاده از وسایلی مثل بالون‌ها و استنت‌ها وجود دارد، برخی از پزشکان آنژیوگرافی از دست را انجام نمی‌دهند. البته در این صورت این عمل از رگ ران انجام می‌شود.

مراحل بعد از آنژیوگرافی از طریق دست

هنگامی که عمل آنژیوگرافی از دست تمام شد، تیم جراحی، کاتتر را از ناحیه مچ دست جدا می‌کنند. ممکن است از یک گیره برای بستن جای برش استفاده شود. سپس برای تحت نظر قرار دادن بیمار، او را به اتاق ریکاوری می‌برند. پرستاران در این اتاق ضربان قلب، میزان اکسیژن، فشار خون، مچ دست و نبض را مرتبا بررسی می‌کنند.
معمولا به بیمار توصیه می‌شود که مقدار زیادی مایعات بنوشد تا به پاکسازی ماده حاجب اشعه ایکس از کلیه‌ها کمک کند. پرستاران هر گاه که نوشیدن آب برای بیمار خطری نداشته باشد را به او اعلام خواهند کرد. زود آب خوردن ممکن است عوارض ایجاد کند. آنژیوگرافی عمل دردناکی نیست. اگر بعد از عمل درد یا ناراحتی قابل توجهی در قفسه سینه حس شد، حتما همانجا به پرستار اطلاع داده شود.
تیم پزشکی دستورالعمل‌های لازم در مورد نحوه مراقبت بعد از محل عمل را به بیمار خواهند داد. مچ دست نباید تا 6 ساعت خم شود و تا 24 ساعت بعد، به هیچ عنوان نباید با دست آنژیو شده کار کرد.
برخی از افراد، همان روز پس از انجام آنژیو قلب از دست به خانه می‌روند. برخی دیگر هم ممکن است بسته به نتایج آزمایش، یک روز یا بیشتر در بیمارستان بمانند.

آنژیوگرافی از دست - کلینیک زاینده رود

مراقبت‌های بعد از آنژیوگرافی از دست

بعد از انجام این عمل، حتما باید از این دستورات پیروی شود:

1- بیمار باید مایعات زیادی بنوشد تا ماده حاجب از بدن دفع شود.

2- بیمار باید برای چند روز از ورزش‌های سنگین و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کند.

3- اطلاعات لازم در مورد زمان رفتن به حمام و مراقبت‌های لازم از دست را از تیم مراقبت‌های بهداشتی بگیرد.

4- داروها را طبق دستور پزشک، مصرف کند.

5- بیمار وقتی به خانه رسید، مراقب مچ دستش مخصوصا در جایی که کاتتر گذاشته شده است، باشد.

6- هنگام خواب، ساعد یا دست را روی یک بالشت بگذارد.

7- در 2 روز اول چیزی که بیش از 5 کیلوگرم است مثل کودکان خردسال، کیسه‌های مواد غذایی یا حیوانات خانگی کوچک را بلند نکند.

8- بیمار باید به آرامی از پله‌ها بالا برود. حتی‌الامکان کارهایش را طوری برنامه‌ریزی کند که مجبور نباشد از پله‌ها بالا و پایین برود.

9- تا 7 روز بعد از عمل، دوش نگیرد. هنگام استحمام هم زیاد زیر آب گرم نماند زیرا ممکن است باعث ایجاد خونریزی در مچ دست شود.

10- اگر بیمار در مچ دست درد دارد، از استامینوفن استفاده کند.

11- در مورد رانندگی هم باید بگوییم که اگر بیمار قبل از آنژیوپلاستی دچار حمله قلبی شده است، بهتر است تا 4 هفته صبر کند. پزشک هر وقت زمانش برسد، به فرد اطلاع خواهد داد.

12- اگر بیمار پس از مرخص شدن و رفتن به خانه، دچار هر یک از مشکلات زیر شد، باید مجددا به پزشک مراجعه کند یا با اورژانس تماس بگیرد:

13- درد قفسه سینه یا تنگی نفس

14- خونریزی، کبودی جدید، تورم یا افزایش درد در محل کاتتر

15- علائم عفونت مثل تب

16- ترشح یا تغییر رنگ در اطراف برش. این تغییر رنگ بسته به رنگ پوست، ممکن است قرمز، بنفش یا قهوه‌ای‌رنگ باشد.

17- تغییر دما در مچ دست

18- احساس ضعف یا بی‌حسی در دست

در چه مواردی آنژیو از دست پیشنهاد نمی‌شود

این عمل معمولا برای این افراد توصیه نمی‌شود:

افرادی که رگ‌های دست بسیار باریکی دارند هم کاندید مناسبی برای آنژیوگرافی از دست نیستند.

بیمارانی که خون‌رسانی به دست‌هایشان به خاطر جراحات وارده در عمل‌های قبلی به رگ‌ها، دچار مشکل شده است.

بیمارانی که دچار نارسایی عروقی دست یا مچ پا هستند.

افرادی که می‌توانند بیماریشان را با دارو و سبک زندگی سالم کنترل کنند.

سخن آخر

همانطور که دیدید، آنژیوگرافی از دست عمل پیچیده‌ای نیست. اگر پزشک با در نظر گرفتن شرایط، این عمل را برای کسی تجویز کرده است، حتما باید آن را انجام بدهد. اما نکته اینجاست که هر جایی این کار را انجام نمی‌دهد و اگر هم بدهد، باید کادر درمان بسیار خبره‌ای داشته باشد. یکی از کلینیک‌های مطرح و متخصص در این زمینه، کلینیک زاینده‌ رود است که با بهترین امکانات آنژیوگرافی از دست را انجام می‌دهد. توصیه می‌کنیم اگر شما هم کاندید این عمل هستید، تمام مراحل درمانتان را از همان ابتدا تحت نظر پزشکان متخصص این مرکز انجام بدهید تا عملی موفقیت‌آمیز را پشت سر بگذارید.

نوشتن دیدگاه